Hej med jer. Jeg er spændt på at høre hvordan jeres interview forløb og hvad I har lært. Jeres indlæg skal indeholde en besvarelse af følgende punkter. Jeres indlæg skal skrives gruppevis:
- Beskriv jeres problemstilling. Blev den besvaret ved det gennemførte interview?
- Udvælg og beskriv de væsentligste pointer i analysen af jeres interview – herunder hvilke sociale relationer og roller jeres respondent havde. Inddrag den gennemgåede teori
- Var der noget i jeres interview som overraskede jer og som ikke forløb som forventet? Kunne I have gjort noget anderledes og evt. forbedret hvis interviewet skulle gentages?
Problemstillingen går ud på, hvordan de sociale relationer har betydning på det enkelte individs identitetsdannelse. Vores problemstilling blev besvaret ved det gennemførte interview.
ReplyDeleteRespondenten indgår i en række spørgsmål der handlede om de forskellige relationer, som familien (rolle: datter og søster), lærere og skolekammerater (Rollen: elev og ven) og efterskolevenner (ven). Efter interviewet kom vi frem til en teori som er, at kultur og religion har en stor indflydelse på respondentens sociale relationer på den måde, at normerne og værdierne ændres af kulturen og religionen. ”Den danske ungdomskultur indeholder fester og alkohol, så derfor er mine værdier og normer anderledes end mine veninder som er muslimer, og som har en anden livsstil end min. Min identitet ændres i forbindelse med den sociale relation.” - respondenten Den sekundære socialisation har en betydning for det enkelte individ(respondenten), da holdninger, normer og personlighed er blevet påvirket af skole og venner. ”Mit efterskoleår var en identitetsdannelse, da jeg lærte mig selv at kende i en større grad. Mine venner og lærere havde indflydelse på de holdninger jeg har udviklet”.- respondenten
Vores interview udviklede sig positivt, da vi improviserede nogle spørgsmål efter respondentens svar, som havde en betydning for den endelige konklusion.
Problemstilling:
ReplyDeleteVi havde valgt i vores gruppe, at fokusere på hvordan unge har det i hjemmet, og uden for hjemmet. Hvor de slapper af, og er mest sig selv.
Hvad grundlaget er for vores ændring af identiteten i forhold til hvor vi er.
Vi i vores gruppe valgte at interviewe Christina. Under interviewet kom vi ind på mange samfundsfaglige områder så som globalisering, normer og værdier, socialisation, identitet og traditioner. Identitet er dog mest relevant for os og derfor lægger vi vores fokus der fordi, det besvarede vores problemstilling.
Under interviewet fortalte hun at hun selv lægger mærke til at andre og også hende selv ændrer adfærd efter forskellige situationer. Dette er et eksempel på de sociale relationer, da hun og andre mennesker ændre adfærd afhængig af hvilke sociale arenaer de befinder sig i. hele interviewet var generelt meget relevant for den teori vi har gennemgået.
Christina fortæller i interviewet at hendes opførsel ændre sig ud fra om hun er i hjemmet eller ude. Hun fortæller også at hun i skolen føler at hun må ændre sig meget for at følge de uformelle normer i skolen i forhold til derhjemme. Denne udtagelse er et klart exempel på dobbelsocialisation.
Christina fortæller at hun slapper mest af når hun er helt alene sammen med sin bedste veninde, på fx. stranden, hvor de kan ligge og slappe af, uden at sige en lyd.
Det at må ændre sin adfærd og opførsel, efter hvor du er, er noget Christina fortæller, at man bliver nødt til for at blive accepteret og for ikke at møde nogen rolle konflikt.
Vi har derfor i vores interview fundet ud af, at vores respondent person, personligt føler at hun påtager sig en rolle udfra hvilke sociale arenaer hun er i. Som sagt tidligere slapper hun mest af når hun er et stille sted, og enten med en veninde eller alene. Her bliver al den forvirring om hvem hun er, og hvordan hun skal opføre sig i de forskellige sociale arenaer nemlig glemt og hun kan hvile i sig selv. Vi er den mest forvirrede generation til dags og derfor er det svært nogensinde at slappe af da vi hele tiden skal være på. Det at vi må ændre vores identitet afhængig a vores omgivelser, er blandt andet for at undgå rolle konflikter, og få at opnå acception og popularitet iblandt andre folk.
Vores interview gik som smurt, det eneste der kunne havde været bedre var hvis vi kunne havde haft en bedre optager. Interviewet gik fint og vi fik svar på alle vores spørgsmål.
vores Problemstilling lyder således; påvirkes vores identitet af den sociale arv? vores problemstilling blev besvaret i det gennemførte interview.
ReplyDeleteDet gjorde den på baggrund af, at respondenten selv mente, at hun delvist blev påvirket af sine forældres tilgang til banale ting som viden, politiske holdninger og selve tilgangen til livet.
De væsentligste pointer fra interviewet, var udelukkende spørgsmålene om sociale relationer og roller på familie - og vennefronten.
Respondenten referede til, at hun for det meste var i en såkaldt dobbeltsocialisation. Hvilket vil sige, at hun påtager sig forskellige roller alt efter hvilken situation hun befinder sig i! Det er dog ikke bevidst at hun påtager disse forskellige roller, men det er helt naturligt, fordi man indpasser sig det miljø man befinder sig i.
I forløbet improviserede vi nogle uddybende spørgsmål, som førte os tættere på en konklusion.
Problemstillingen var lidt kort til at starte med, men vi fik ellers så småt bygget den op. Vores problemstilling kom til at omhandle spørgsmål, som handlede om Rune og hans sociale roller i hverdagen. Rune fik besvaret alle vores spørgsmål i problemstillingen, så vi kan ikke være mere tilfredse.
ReplyDeleteI interviewet blev Rune spurgt om hans forhold til familie og venner. Vi kom især ind på hans søster, da hun er flyttet til England. Det gjorde vi fordi han havde haft et rigtig tæt forhold til sin søster, hvor han nu stadig har kontakt med hende, men samtidig bliver den svagere og svagere. Rune har mange forskellige sociale roller. Det har han blandt andet fordi han dyrker en masse forskellige sportsgrene. Han dyrker forskellige former for kampsport, som gør at han kommer i flere forskellige roller. Rune har også haft flere forskellige erfaringer med at skifte roller, da han både har gået i 10. klasse og er i gang med gymnasiet. Han havde blandt andet roller som ”den nye som kunne nogle tricks” som han sagde, da vi spurgte ham hvilke roller han havde. Han fortalte også at hvis man ikke tog kampene som en ”rigtig mand”, ville man blive tildelt rollen ”kylling” hvor man derimod ville så titlen som den seje, hvis man viste at man ville kæmpe videre.
Vi synes at interviewet blev vellykket, men vi synes også at det var svært at få det til at vare i 30 minutter.
Vores problemstilling lyder ”I hvor høj grad påvirkes vores identitetsdannelse af de forskellige sociale arenaer vi er tilknyttet ”. Vores problemstilling blev besvaret i det gennemgående interview.
ReplyDeleteDe væsentlige pointer i vores interview omhandler respondentens familie, bedste venner, fodboldhold og skole. Respondentens forhold til sin familie er godt, familien har haft stor indflydelse på mange områder. Det er respondentens forældre der har haft indflydelse på at respondenten er begyndt til fodbold og respondentens søster har hjulpet og støttet omkring skolen med henblik på lektier. Hans bedste venner har haft både god og dårlig indflydelse, fx er respondenten begyndt at ryge efter vennerne startede. Respondenten bruger meget tid med fodbold og derfor med sit hold, da fodbold er en stor del af respondentens liv. Holdet har betydet en del og har derfor været med til at holde gejsten ved lige. Til sidst er der skolen, som har fyldt meget i respondentens liv og hverdag. Der er brugt meget tid i klassen og derfor har respondenten både påvirket og er blevet påvirket af mange personligheder.
Respondenten har haft og har stadig en del roller, rollen som: søn, bror, ven, holdkammerat, klassekammerat og elev. Respondenten føler sig ikke forpligtet til at være alle disse roller men det falder ham naturligt.
Vores interview forløb fint, men med en del fejl så som afbrydelser og pauser på de forkerte tidspunkter. Til slut i interviewet blev den mobil vi brugte til at optage med ringet op, det afbrød selvfølgelig interviewet men på dette tidspunkt var vi alligevel ved ende. Vi kunne forbedre interviewet ved, at finde flere spørgsmål og gå mere i dybden ved de forskellige punkter. Intervieweren kan også forbedre sig ved at undgå udbrud som : så, øh, ja, osv.
Vores respondents identitetsdannelse er i høj grad påvirket af de sociale arenaer han er tilknyttet : Familien, vennekredsen, fodboldholdet og skolen.
Vores problemstilling var, hvor store sociale grupper og hvor mange netværk unge har til dags og hvor vidt deres primære socialtisering lå hos familien eller udenfor hjemmet.
ReplyDeleteProblemstillingen blev besvaret ved det gennemførte interview.
Vores konklusion af interviewet er at responspersonens primære socialisering kommer fra hjemmet og hendes forældre, da hun ser dem som tillidspersoner, der sætter faste og trygge rammer for hendes tilværelse. Vi kan også konkludere at negative sekundære socialisation, som f.eks. dårlige, anderledes, uvante eller ubehagelige situationer kan påvirke individet i meget høj grad, da det kan lede til identitetskrise på grund af den manglende evne til at hvile i sig selv. På den anden side kan positive sekundære socialisationer (underforstået at de primære socialisationer stadig er positive og støttende) være med til i høj grad at skabe større selvbalance og opnå større sikkerhed med sin identitet. Vi kan også konkludere at unge er mere socialt aktive over de sociale medier som f.eks facebook og msn. Hvilket gør unge i stand til at have et mere vidt omspændene og varieret socialt netværk end de tidligere har haft.
Vores interview foregik nogenlunde som forventet, men med nogle få afbrydelser i form af grineflip. Hvis noget skulle gøres bedre, kunne vi have været lidt mere seriøse under selve interwievet.
Jonas, Anna, Nina og Pihl..
ReplyDeleteVores problem stilling omhandler meget om påvirkning, hvilke sociale relationer respondentens identitet bliver mest påvirket af, og hvor påvirket respondenten egentlig bliver af dens omgangskreds i hverdagen. Den omhandler også om respondenten har fundet sin egen identitet endnu, eller føler sig splittet, og om han/hun ændrer sin identitet meget alt efter hvilken social relation han/hun befinder sig i.
vores problemstilling blev meget fint besvaret, og vi kom godt rundt om den. Da respondenten også havde været med til at lave problemstillingen medvirkede det også til at vi hurtigt fik ledt interviewet ind på det rette spor.
vores respondent har mest været indblandet i 2 arenaer, skolen/vennerne og så familien. Hun har i et halvt år arbejdet på en tank, men sagde op. Respondenten har i hverdagen rollerne: kæreste, datter, søster, ven, elev. De sociale relationer hun føler sig bedst tilpas i, og der hvor hun kan være mest sig selv er med sin familie og sin kæreste. Hun har før haft en meget splittet identitet og været i selskab med folk hvor hun ikke følte sig tilpas med at være sig selv. Men efter hun har kommet sig over dette tager hun stor afstand fra sociale kredse og mennesker som hun ikke kan være sig selv med. Hun ændrer selvfølgelig en smule væremåde når hun pendler mellem de forskellige sociale arenaer, men hun hviler i sig selv uanset hvor hun er. Hun tilpasser sig og påvirkes af andre mennesker i en mild grad, og bruger ofte andre menneskers væremåde eller tøjstil osv. Som inspiration til sin egen.
Vores interview gik som forventet. Der var ikke nogle tidspunkter hvor intervieweren og respondenten gik skævt af hinanden, eller misforstod noget hinanden sagde.